|
Boris Rabinowitsch i om koncert
med Jacob Fischer trio i Copenhagen Jazzhouse
..Jacob Fischer er nemlig i besiddelse af en
sjælden musikalsk
begavelse. Men den er så upåtrængende, så fri for enhver antydning af
at ville stille sig til skue, at man kan være tilbøjelig til at
overhøre, hvor usædvanlig den er. Og dertil kommer, at den udfolder sig
indenfor rammer som nogle i ordets nedladende betydning - vil betegne
som konventionelle. Det usædvanlige er netop at Fischers spil føjer sig
så naturligt.. Alt er i balance. Han er en af de musikere, der simpelt
hen er ude af stand til at spille en banal frase. I sine
improvisationer skaber han en organisk sammenhæng, der på en og samme
gang overrasker os ved tankens originalitet og imødekommer vores
forventninger på en dybt tilfredsstillende måde. Det uventede
toneartsskift i My Romance er ikke noget vi blot konstaterer, men det
giver også følelsesmæssigt resonans inde i os. En anden god gammel
kending, Secret Love , som der ellers på det sidste er slidt kraftigt
på, fik ligeledes nyt liv i Fischers renoverede udgave. Så lad os bare
slå fast, at Fischer tåler sammenligning med de mest navnkundige
guitarister. Og når det gælder hans evne til at forme et melodisk
forløb i akkorder, så vil de fleste guitarister komme til kort over for
ham.
Ivan Rod i Gaffa Tirsdag d.
18-11-2008 om Jacob Fischer Trio Feat. Svend Asmussen ****
Jacob Fischer rammer som en anden Django
Reinhardt et højt niveau
med sin ”debut”. Selv om den danske jazzguitarist Jacob Fischer har
medvirket på en meget lang række cd’er, er det først med denne, han
udsender en cd i eget navn. Måske er det derfor, han har haft svært ved
at finde en rigtig titel til den. Men lad nu det ligge. Det centrale
er, at Jacob Fischer som guitarist både er exceptionelt dygtig og
ydmygt nærværende. Dét med det ydmyge er ganske givet en af grundene
til, at vi har måttet vente på hans eget udspil. Men teknisk,
kunstnerisk har han ingen grund til ikke at træde frem, forrest på
scenekanten. For han spiller eventyrligt – som en anden inkarnation af
Django Rheinhardt – på både denne og andre cd’er. På den nye cd er hans
eminente, fint tilbageholdende spil i suveræn samklang med Svend
Asmussens violin, som kan høres på flere skæringer. Men også hans
samspil med trioens øvrige medlemmer, bassisten Hugo Rasmussen og
trommeslageren Janus Templeton er suverænt. Materialet er store
jazzstandards såsom Skylark, Nature Boy og When You Wish Upon A Star
foruden fem af Jacob Fischers egne kompositioner, som fint glider ind i
det samlede udtryk. Han rammer på enhver måde et højt niveau med sin
”debut.”
Kjeld Frandsen i om koncert
med Allan Botschinsky Quintet
..Rytme sektionen må kaldes udsøgt. Alex Riel ved
trommerne samt
Jesper Lundgaard og Jacob Fischer ved henholdsvis bas og guitar. Og
sidstnævnte har i de seneste år - uanset omgivelsernes kvaliteter -
haft en særlig evne til at tiltrække sig opmærksomhed. Også ved denne
lejlighed. Jacob Fischer virker som altid rolig, veloplagt, helt i
balance med sig selv og musikken. Akkordlægningen er sublim, og gang på
gang må man fascineres over solospillet som konstant overrasker, og som
konstant er i bevægelse. Tæt og udfarende er det i Parker-klassikeren
"Donna Lee", mens det i balladen What´s New har masser af ro, luft og
åndedrag....
Thorbjørn Sjøgren i om koncert
med Repertory Quartet
.......inden Fischer rullede sig ud med en næsten
klassisk
bluesguitar, så bidende mørkeblå og ætsende at man knap troede hvad man
hørte. Også efter pausen viste Fischer sig i det mere velkendte og
regelrette repertoire som en solist af - ja man tør vel sige det -
internationalt format, først og fremmest i Mean What You Say med en
næsten uhyggelig evne til at disponere en solo i ét langt
sammenhængende forløb, hvor tanke og handling i sjælden grad smeltede
sammen..
Boris Rabinowitsch i om koncert
med Jacob Fischer i duosammenspil med Palle Danielson
... Jacob Fischer er en exceptionel jazzmusiker.
alt han foretager
sig, tager sig så let og ubesværet ud. Men han er ikke kommet let til
det. Jeg ved ikke, om der kan findes andre guitarister, der kan opvise
magen til hans akkordspil. Men ligeså enestående er hans kreative sans.
Når han eksempelvis i Jobims Insensatez indfletter et andet
Jobim-motiv, Aguas de Marco, så er det ikke bare en underfundighed, men
det danner en kerne gennem hele improvisationsforløbet...
Jens Rasmussen i om koncert
med Timeless inc.
..Også guitaristen Jacob Fischer
tog fat i en tidlig helt,
nemlig Jim Hall. Men Fischers spil er stadig en åbenbaring af
personlighed. Hans krogede solistiske hjerne finder altid vej til gribe
brættet og udmønter sig i figurer, der overrasker..
Boris Rabinowitsch i om
Koncert i Copenhagen JazzHouse m. Christina von Bülow Trio
plus
Jan Allan og CD Christina von Bülow , featuring Jan Allan: West of the
Moon (Music Mecca 3059-2). 72:31.
Den rene svir. Christina von
Billows trio består of musikere,
der alle har en enestående melodisk sans. I en tid, hvor mange
jazzmusikere har travlt med at følge nye strømninger eller søge
musikalske udtryk, der er "anderledes", for at markere deres
personlighed, kan man måske være tilbøjelig til at overhøre, at
musikere, som holder sig strengt inden for konventionerne, lige så vel
kan være enestående kunstnere. For det er præcis, hvad altsaxofonisten
Christina von Bülow, guitaristen Jacob Fischer og den svenske
trompetist Jan Allan er.Alle tre ejer de en melodisk sans af
ekstraordinære dimensioner, men lige så usædvanlig er den måde, hvorpå
de i rytmisk henseende formår at hvile i musikken. Mest frapperende
virker dette for Allans vedkommende. For der findes ingen anden
trompetist, der instrumentalt er i stand til at udfolde sig lige frit
som en saxofonist, når han med sin let støvet klingende, legato
tonedannelse bevæger sig omkring eller hen over den metriske puls med
en mageløs ubesværethed, uden vel at mærke at miste kontakten med
den.Og jeg kender heller ingen, der spiller som Christina von Bülow.
Med en melodisk linjeføring og en tone, der i sin milde varme og
klangfylde lægger sig et sted mellem Paul Desmonds og Stan Getz'.Jacob
Fischer kan alt det, andre guitarister også kan. Han gør det bare så
meget mere overbevisende end de fleste andre, og når det kommer an på
at skabe melodisk kontinuitet i sit akkordspil, har han næppe sin
lige.Skal man yderligere fremhæve et fælles træk ved disse tre
musikere, så er det den måde, hvorpå de formår at gribe hinandens
impulser i luften for derpå at lade dem udvikle sig på egen hånd. For
bassisten Jens Skou Olsen må det være den rene svir at have sådan en
trio stående foran sig, og sådan var det også for os, der overværede
kvartettens koncert i Copenhagen JazzHouse.En glæde, man kan genkalde
sig eller hente frem efter behov, hvis man anskaffer sig gruppens netop
udsendte cd. For det er repertoiret fra denne, der ligeledes udgjorde
aftenens program. En perlerække of kompositioner, der spændte fra
Lennie Tristanos intrikate "317 East 32nd" over evergreens som Brooks
Bowmans "East of the Sun" og Richard Rodgers "With a Song in My Heart"
til så umådelig smukke indslag som Tom Harrells "Sail Away", Billy
Strayhorns "Isfahan" og Lars Gullins "Silhouette".Så det er bare at
sige "god fornøjelse".
Peter Nørgaard i om Kristian Jørgensen Trio Secret Love
Så bliver det slået fast med syvtommersøm. Den
unge guitarist, bl.a.
Svend asmussens tro musikalske følgesvend, Jacob Fischer er landets
bedste jazzguitarist, når det er den gammeldags og udødelige
swingmusik, der tages fat på.Nu blander han sig igen, Jacob Fischer.
Her i fortrinligt samarbejde med den 30-årige violinist Kristian
Jørgensen og den solide og effektive bassist Jesper Lundgaard.......Han
er så elegant at det nærmest er væmmeligt og fylder så effektivt, så
det næasten er for meget af det gode. Men han kan bare ikke lade være..
Lyt f.eks. til Oscar Petersons klassiker "Night Train" hvor Jacob
Fischer leger sig totalt overlegen igennem det seks og et halt minut
lange nummer
Svenska recensioner :
MARTIN GUSTAFSSON om Katrine Madsen Trio på
Aoseum i Åhus 5 oktober.
...För att inte tala om Fischers gitarrspel... Den mannen
är ett unikum! Han envisades med att överträffa sig själv i varje låt
och jag såg flera stycken i publiken sitta och gapa under hans solon.
Han besitter en teknik som knäcker det mesta jag sett/hört, men spelar
ändå med känsla och lekfullhet, vilket är en ganska sällsynt
kombination. Att han dessutom spelar varenda liten ton klockren och
fullt hörbar samt färgar ackorden med en finess som jag aldrig tidigare
skådat säger en del om hans (världs)klass.
JAN BACKENROTH i Skaraborgs
Allehanda Fredag 5 december 2008
Jacob Fischer Trio
Feat. Svend Asmussen Gateway/CDA
Betyg: * * * *
Trots manga år som gitarrist med violinisten Svend Asmussen ar det
har Jacob Fischers första riktiga soloskiva. Det är musik i samma anda
som Asmussen, dvs aldre Orhangen inom jazzen. Det ar fina latar av Duke
Ellington, Kurt Weill mfl. Men fem av de sjutton låtarna har Fischer
komponerat. Gitarrspelet ar mjukt, behagligt och säkert.
Han har ett
lyhört komp bakom sig som följer med i varje nyans. På sex av låtarna
finns Asmussen med som gäst. Denne man har energi och spelglädje som är
lika intakt som alltid. Lyssna bara pa "Nature boy".
En behaglig
skiva som ger mer for varje lyssning. Det finns mycket att upptacka och
för dom som inte upptäckt denne underbara gitarrist är det dags att
lägga namnet Jacob Fischer pa minnet.
|