MADS VINDING/JACOB FISCHER OVER THE RAINBOW
To dygtige musikere i duo samarbejde med et bundt
klassiske standardmelodier som udgangspunkt. Fuldstændrg som to gamle
venner i fortrolig samtale om gamle minder. De musikalske
erindringer,som duoen Vinding/Fischer præsenterer, er også minder der
deles of mange lyttere. Musikerne giver ofte materialet en ny drejning.
Nogle af melodierne er så ofte spillede, at det føles som at opdage dem
på ny. Dette er f.eks tilfældet med Johnny Mandels titelmelodi fra
filmen og TV-serien Mash, Suicide is Painless Mange kan melodien til
bevidstløshed og "kan ikke høre den mere" En auditiv parallel til
usynlighed. Men at høre Vindng/Fischers version åbner ens ører for en
fin melodi. Begge musikeres spil og samspil er
af højeste klasse og en fornøjelse at lytte til. De deles om soloerne,
og selv præsentationen af temaet fordeles mellem dem. Musik af den
bløde og stilfærdige slags, der samtidig indeholder en dimension of dyb
menneskelig relation. Det er flot!
Jan Strand Jazzspecial dec 2002 |
FISCHER/VINDING OVER THE RAINBOW
Sammenspillet på denne cd tangerer det fuldendte inden for sin genre.
Det intime duo-format blev i sin tid lanceret of Bill Evans og Jim
Hall(nå ja, of Eddie Lang og Joe Venuti,hvis vi skal gå langt tilbage),
og det har haft nogle fornemme udøvere hertillands med NHØP som
gennemgående figur i samspil med Kenny Drew,Ole Kock Hansen og Oscar
Peterson. Genren
forekommer umiddelbart enkel, men hvis velklangen ikke skal degenerere
til lydtapet, kræves der telepatiske evner. Ved denne lejlighed er det
altså to strenge-instrumenter,der slippes løs på hinanden og på en
række amerikanske standard-melodier som van Heusens Polkadots and
Moonbeams og Cole Porters Love for Sale. Hertil kommer en specialitet,
som især NHØP og Kock Hansen - de grundtvigianske tanke-tvillinger fra
Osted - har opdyrket: et bidrag fra Danmarks Melodibog. Her er det
Thorvald Aagaards Jeg ser de bøge lyse øer, der præsenteres i en let
latiniseret udgave, og den lyder kønnere, end den gjorde under min
barndoms morgensang, skal jeg hilse og sige. I det hele taget
hengiver Vinding og Fischer sig uden blufærdighed til den rene vellyd.
Det er ikke ensbetydende med, at musikken bliver uenergisk - der er
ilter fremdrift og humoristiske citater i Love for Sale. Men det meste
af tiden står barometret på meget smukt. Og hvor er Jacob Fischer
dog en vidunderlig musiker! Han kan ikke bare spille følelsesfuldt, men
ægte passioneret, og i mit private guitar-panteon indtager han nu æres
pladsen. COPECD 047 / GDC. 57: 36. Jacob Fischer (g), Mads Vinding (b).
Søren Schou Jazzspecial feb 2003 | | |